آموزش اسمبل کردن کامپیوتر
نوشته شده توسط : حمید

يکی از مهارت های تخصصی که کاربران کامپیوتر دوست دارند خودشان انجام بدهند اسمبل کامیپوتر می باشد . اسمبل یاAssembly به زبان فارسی همان مونتاژ می باشد . معمولا کاربرانی که از کامپیوتر استفاده می کنند دوست دارند بدانند داخل قوطی کیس چه قطعاتی قرار گرفته است ؟ خوب می توانید بدون نگرانی درب کیس را باز کنید و هر هفت قطعه تشکیل دهنده یک کامپیوتر را خودتان مشاهده نمایید . اما شاید ندانید قطعات تشکیل دهنده هر کدام چه وظیفه ای بر عهده دارند و چه کاری انجام میدهند. بنده در 7 مقاله میخواهم مونتاژ یک کامپیوتر را از صفر تا صد به صورت تصویری به شما آموزش بدهم . در همین ابتدا به این نکته اشاره کنم که قطعاتی که در آموزش مشاهده می کنید به صورت پیش فرض می باشد و ممکن است شما از یک قطعه جدید استفاده کنید که سوکت های آن کمی متفاوت باشد . پس دقت کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید . آموزش اول مربوط می شود به بستن مادربرد داخل کیس یا باز کردن آن و تعویض با یک قطعه جدید که همان ارتقا می باشد .

1. مادربرد اصلی ترین قطعه تشکیل دهنده یک رایانه می باشد که مهم بودن نقش آن را می توانید از روی نامش متوجه شوید . پاور ، دی وی دی رایتر ، رم ، هارد دیسک ، کارت گرافیک و پورت هایی که دارای رابط PCI می باشد بر روی این برد وصل می شوند . چه به صورت مستقیم چه از طریق رابط یا همان کابل

اگر بخواهید از همان ابتدا یک مادربرد را داخل یک کیس جدید ببندید ، داخل کیس یکسری پیچ و مهره وجود دارد که در میان پیچ ها 6 پیچ با رنگ زرد همانند تصویر زیر برای بستن برد بر روی کیس می باشد .
برد اصلی را روی دست بگیرید و داخل کیس قرار بدهید . سپس محل قرار گرفتن مادربرد داخل کیس (کف کیس) از روی سوارخ های از قبل ایجاد شده مشخص است . پیچ ها را در محل های مشخص شده ببندید .

1 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

بستن پنل مادربرد

هر مادربردی دارای یک پنل مخصوص می باشد که پورت های پشت مادربرد مثل ماوس و کیبورد ، پرینتر ، کابل صدا ، گرافیک و... از طریق این رابط ها به مادربرد متصل می شوند . این پنل در جعبه مادربرد قرار دارد . پنل را بعد از خارج کردن از سلفون به طرف خودتان بگیرید . یک طرف دارای 4 برآمدگی کوچک روبروی هم بوده که باید به طرف داخل کیس قرار بگیرد و با فشار دست در جای مشخص شده بسته شود .

2 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

سپس مادربرد را داخل کیس برده و با توجه به پنل بسته شده به آرامی رابط ها را درون شیارهای پنل قرار بدهید . دقت داشته باشید که پنل نباید برعکس بسته شود و با توجه به رابط PS2 که برای اتصال کیبورد و ماوس می باشد و همیشه در قسمت بالای کیس (زیر پاور) می توانید صحیح بستن پنل را نیز چک کنید . از روی برد هم می توانید متوجه شوید . به تصویر زیر دقت کنید .

3 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

حالا مادربرد را به صورت دقیق روی پیچ های بسته شده قرار داده و پیچ آن را صفت کنید . (پیچ و مهره )اینکار نیاز به حوصله دارد و کوچکترین بی احتیاطی برد شما را خراب می کند و ممکن است سیستم شما روشن نشود . 
به هیچ وجه از زورتان برای قرار گیری برد در محل مشخص شده استفاده نکنید . سعی کنید پیچ ها را به آرامی ببینید و نیاز به فشار زیادی ندارد زیرا مادربرد از لایه های مختلفی تشکیل شده که کوچکترین بی احتیاطی آن را خراب می کند .

4 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

5 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

آموزش تعویض مادربرد

در توضیحات بخش بالا بستن یک برد جدید را توضیح دادم . اما اگر برد قدیمی دارید و می خواهید یک مادربرد جدید جایگزین آن کنید ، ابتدا باید 6 تا 8 پیچ بسته شده بر روی مادربرد را باز کنید . ولی قبل از باز کردن پیچ ها باید یکسری کار انجام بدهید . 
اول خارج کردن کابل 24 پین مادربرد که یک گیره در پشت آن قرار دارد و با فشار انگشت دستتان به صورت همزمان برای خارج کردن آزاد می شود .

6 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

سپس خارج کردن کابل P4 منبع تغذیه که همانند کابل 24 پین از جای خود خارج می شود .

7 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

کابل های دیگر نیاز به فشار و پین ندارد و می توانید با استفاده از دو انگشت اشاره و شصت پلاستیک فشرده شده را بگیرید و از جای خود خارج کنید . به هیچ وجه برای خارج کردن رابط ها از کابل کمک نگیرید . 

8 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

9 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

در صورتیکه کارت گرافیک داخل کیس وصل کرده اید ابتدا پیچ آن را باز کرده و با دو دست کارت را از رابط PCI خارج کید .

10 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

11 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

12 آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بخش اول بستن یا تعویض مادربرد

بازهم اگه مشكلي داشتيد بپرسيد در خدمتتون هستم 

حميد 09195628042

 

 




:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 859
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: